Laten we beginnen met een definitie van de Kanban Methode:  Kanban is een methode om kenniswerk-diensten (processen) te definiëren, managen, en verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan een dienst als klachtafhandeling, softwaredevelopment, of contentproductie voor een website. De kracht van Kanban zit ‘m vooral in het onzichtbare (kenniswerk) zichtbaar maken, en in de kunst om niet alles tegelijk op te pakken.

Een Kanban systeem is gemakkelijk te implementeren in elke organisatie voor terugkerende taken en processen. Dankzij een Kanban bord wordt namelijk de gehele planning visueel en overzichtelijk voor elke laag in de organisatie. In realiteit geven technologie bedrijven vooral vaak de voorkeur aan dit proces om alle stakeholders duidelijk in kaart te kunnen brengen en processes te automatiseren.

De kracht van deze methode zit in het zichtbaar maken van het werk en de kennis van de stakeholders dat komt kijken bij het realiseren van een project. Daarnaast hebben de stakeholders invloed op de gehele workflow en kan iedereen gemakkelijk ingrijpen bij bottlenecks en blockers.

Kanban is een methode om processen te definiëren, managen en verbeteren. Wanneer Kanban structureel wordt toegepast door een organisatie geeft het een duidelijk inzicht in de workflow en de daadwerkelijke taken van het gehele proces. Hierdoor kan het potentiële knelpunten in een proces tijdig identificeren. Het voordeel hiervan is dat het team haar werkproces op een meetbare manier kan verbeteren.

 

Bron:

- https://leansixsigmagroep.nl/lean-agile-en-six-sigma/wat-is-kanban/

- https://agilewerken.nl/agile-en-scrum/wat-is-lean-agile/