Wat is een kata?

Een kata is een patroon dat je oefent om een ​​vaardigheid en mentaliteit te leren. Door oefening wordt het patroon van een kata een tweede natuur - gedaan met weinig bewuste aandacht - en direct beschikbaar. Voorbeelden zijn fietsen, autorijden, typen. Mensen die hebben geleerd om te rijden, denken niet veel na over het gebruik van de bedieningselementen van de auto. Ze richten zich op het navigeren van de weg die voor ons ligt.

Wat is de verbeter Kata?

Vraag jezelf af: welke denk- en dadenpatronen oefenen en versterken we elke dag in onze organisatie? Verbetering Kata Het patroon van de verbeteringskata is een fundamenteel patroon voor het verbeteren, aanpassen en innoveren. De verbeter kata is wetenschappelijk, doelgericht werken, niet willekeurig zoeken naar kansen of losgekoppelde reactie op problemen. Door het te oefenen, kunnen we beter worden in het aangaan van uitdagingen in het bedrijfsleven en bij vele andere inspanningen. Beschouw de verbetering kata als een "meta-gewoonte" die tot doel heeft ons mentale besturingssysteem te veranderen, zodat onze menselijke vermogens beter tot hun recht komen. De verbeter kata is de context waarbinnen lean tools moeten worden toegepast. Zonder dit krijg je geen continue verbetering. In de lean-omgeving wordt het verbeteringspatroon verbeterd in dagelijks beheer, dagelijkse probleemoplossing, kwaliteitscirkels, verbeteringsevenementen en A3's. Een versie van het verbeter-katapatroon is ingebed in elk van deze activiteiten. Het algemene doel, zoals bij elke kata, is om van het patroon en de mindset van de verbeteringskata een autonome gewoonte te maken. Dit gebeurt door opzettelijke, gecoachte oefeningen in het dagelijkse werk. 

Waarom Kata?

Lean is bij vele organisaties beperkt succesvol geweest. Zeker als we deze organisaties vergelijken met de grondlegger van Lean Management, autoproducent Toyota. Dit is op zich niet vreemd. Veel organisaties kopiëren de tools en de technieken van Toyota of de wijze van implementeren. Hiermee wordt de uitkomst overgenomen maar niet de reis hiernaar toe. En juist die reis is dat gene wat Lean Six Sigma uniek maakt. In de Toyota organisatie is continu verbeteren een gewoonte geworden, een routine. Het is een belangrijk onderdeel geworden van hun cultuur. Voor hen is het als leren ademhalen. Niemand denkt na over hoe wij ademhalen, maar we doen het wel. Dit is vergelijkbaar met de gewoontes bij Toyota. Het is lange tijd een mysterie geweest hoe Toyota dit heeft gerealiseerd totdat het boek ‘De Toyota Kata’ van Mike Rother verscheen.


Bronvermelding:
https://leansixsigmagroep.nl/lean-agile-en-six-sigma/kata
https://www.lean.org/Workshops/WorkshopDescription.cfm?WorkshopId=68
https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Kata

Maak jouw eigen website met JouwWeb