Wat is Lean?

Het kernidee is om de klantwaarde te maximaliseren en verspilling te minimaliseren. Simpel gezegd betekent lean meer waarde creëren voor klanten met minder middelen. Een slanke organisatie begrijpt klantwaarde en concentreert haar belangrijkste processen om deze continu te verhogen.

 

Het uiteindelijke doel is om de klant perfecte waarde te bieden via een perfect waardecreatieproces zonder verspilling. Om dit te bereiken, verandert lean denken de focus van het management van het optimaliseren van afzonderlijke technologieën, activa en verticale afdelingen tot het optimaliseren van de stroom van producten en diensten door volledige waardestromen die horizontaal stromen over technologieën, activa en afdelingen naar klanten.

 

Het elimineren van verspilling langs hele waardestromen, in plaats van op geïsoleerde punten, creëert processen die minder menselijke inspanning, minder ruimte, minder kapitaal en minder tijd nodig hebben om producten en diensten te maken tegen veel minder kosten en met veel minder defecten, vergeleken met traditionele bedrijfssystemen . Bedrijven kunnen reageren op veranderende klantwensen met een grote variëteit, hoge kwaliteit, lage kosten en met zeer snelle doorlooptijden. Ook wordt informatiebeheer veel eenvoudiger en nauwkeuriger.

Bronvermelding:

https://www.leansixsigmagroep.nl/wat-is-lean
https://www.lean.org/whatslean/
https://planet-lean.com/what-is-lean/